reklama

Rómovia prehovorili o svojích zážitkov s predsudkami a rasizmom na vlastnej koži

Byť Róm a žiť na Slovensku, by jedinec mohol povedať, že nie je to žiadna výhra...  Prečítajte si bez emócii tento článok

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)
Obrázok blogu
(zdroj: Foto: Ludia proti rasizmu)

Či sa to niekomu páči alebo nie, Rómovia už od útleho detstva sa stretávajú z rôznymi druhmi prejavu predsudkov či priameho rasizmu. Niet sa preto čo diviť, že priepasť porozumenia medzi rómskou a nerómskou populáciou sa prehlbuje, a nedôvera je na oboch stranách bariéry. 

Je predsa nemysliteľné, už aby Rómske deti sa stretávali v škole zo segregáciou, kedy škola zámerne vytvorí triedu len pre rómskych žiakov. Je nemysliteľné, že sa Rómske deti stretávajú s pokrikmi, vy špinavé cigánčatá, smradľavý potkany, či negri... Rómske dieťa je už takto donútené si uvedomiť, že existuje svet "bielych" a jeho, teda "čiernych" Už deti medzi sebou dokážu byť veľmi zlé, a tak často krát rómsky chlapec či dievča je vyštvaní z kolektívu, či dokonca mu jeho spolužiaci povedia, s tebou sa sa hrať nebudeme, pretože si cigáň! 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rasizmus a predsudky v praxi 

- viac ako 80% Slovákov i Čechov by bolo proti tomu, aby sa ich dcéra vydala za Róma 

- viac ako 65% z nás by bolo proti tomu, keby sa do jeho susedstva nasťahoval Róm

To žiaľ nie je výmysel, to je holý fakt! Moja vlastná skúsenosť hovorí za všetko. Považujem sa za slušného človeka, pracujem, platím toľko krát omieľané dane, chodím upravený, čistý, teda žijem ako väčšina ľudí, som však Róm a to sa neodpúšťa. 

Minimálne sa zo začiatku musíte popasovať s určitou nedôverou zo strany väčšiny smerom k vám. Či už je to na pracovisku, že musíte dokázať nie len svojím nadriadeným, ale aj svojím kolegom, že si viete zastať svoju prácu, a keď už aj tento prvý krok zvládnete, ďalší krok je si prácu udržať, aj mále nedostatky či chybičky sa vo vašom prípade nemusia odpustiť, naproti tomu napríklad aj závažné porušenia prac. disciplíny sa u nerómskeho vášho kolegu riešia len dohovorom. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V otázke bývania a susedstva, môžem doslova písať o susedských prípadov, kedy susedia len horko ťažko zniesli fakt, že vedľa seba majú rómsku rodinu. 

Samozrejme ak je tá rodina neprispôsobivá, ako napríklad prípad pána Dobrovodského z Malaciek ktorý si vytrpel svoje, je to o niečom inom, a taký prípad a podobné prípady treba rázne riešiť! 

No do problémov zo susedom sa môže dostať aj slušná rómska rodina a iba preto, že sa jedná o rómsku rodinu. 

Pre taký príklad, kedy susedia nezniesli rómskeho suseda, nemusím isť ďaleko, svoje som si totiž zažil na vlastnej koži.

 

Býval som v starom meste na Kominárskej ulici, bol to typický mestský dom, nebol ničím výnimočný, bývali v ňom prevažne starší obyvatelia nad 65 rokov. Presťahoval som sa tam do jedno izbového bytu. Keďže nemám deti pre mňa a moju ženu mi skutočne stačí malý bytík. V tomto dome som ho aj našiel, no žiaľ susedov si nevyberieš. Sused ktorý býval naproti mne a mal cez 80 rokov a chodil o paličke a z času na čas nedobehol na záchod a doslova poondil celú chodbu, mal toľko v sebe ešte húževnatosti, že mňa a moju ženu na dennej báze častoval slovami, smradľavý cigáni a mojej žene často nadával do cigánskych k..., paradox bol ale v tom, že moja žena cigánka nie je, a cigánom som iba ja. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

keďže byt som mal v prenájme, skúšal som situáciu riešiť cez môjho domáceho, neúspešne, invektívy zo strany starého suseda pokračovali... 

Ja, a moji priatelia
Ja, a moji priatelia (zdroj: Foto Jozef Kmeťo)

Som bloger, cez moje články som oslovil tisíce ľudí, niet sa preto čo čudovať, že som prostredníctvom môjho písania si našiel aj nových priateľov. Keďže som rómsky bloger, samozrejme moji nový priatelia boli Rómovia. 

Poznali sme sa iba prostredníctvom "fejzbuku" a tak sme sa dohodli, že by bolo dobré sa aj osobne spoznať. Slovo dalo slovo a ja som svojich priateľov pozval k sebe domov. 

Z Francúzka prišla ku mne Jarmilka a jej vtedy 12 ročná Terezka a z Bardejova super chlapec Štefan. Sú to úžasní ľudia a tešil som sa na ich návštevu. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prišli k nám na tri dni, boli to super krásne dni, plné rozhovorov, keďže som rodený Bratislavak, ako by to bolo, keby som im neukázal aj naše mesto, a tak sme si vyšli do mesta na prechádzku. 

Z mesta domov sme sa vracali až podvečer, no nato, čo sa však stalo cestou domov, asi nikdy nezabudnem. 

Po krásne strávenom dni sme išli domov, boli sme šiesti, traja moji spomínaný priatelia, ja moja žena, a pridala sa k nám mojej ženy kamarátka, mimochodom nerómka Ivetka. 

Ako sme išli po chodníku, pred nami o paličke išli dve asi 70 ročne ženy - susedky z nášho domu. 

Moji priatelia tieto dve ženy predbehli a ja som išiel pozadu za nimi, teda predo mnou boli ešte tieto dve "staré baby" nevšimli si že som tesne za nimi, a tak som mal možno si vypočuť ako jedna druhej hovorí, pozri sa koľko cigánov ide k nim! 

Keď ma zaregistrovali, iba sa stroho otočili ku mne a bez štipky hanby a slušnosti sa ma opýtali, že koľko cigánov ešte príde ku mne... 

Nezmohol som sa na nič, ostal som ako obarený z vriacou vodou, neveril som vlastným ušiam, čo tieto ženy sa ma opýtali. 

Asi najviac susedskej nevraživosti, že som Róm som zažil v tomto dome, a pritom o čo išlo, deti nemám, žijem iba z mojou Ivetkou, celý deň sme boli v robote a domov sme sa chodili len vyspať, a aj tak celý dom riešil, že za suseda majú cigána... 

Je len logické, že nakoniec som si našiel nové bývanie a z nepríjemného domu som sa vysťahoval. Nikdy nesúď celú skupinu, ale jednotlivca!

 

 

Pravidlo, nikdy nesúď celú skupina ale jednotlivca, 

by sme si želali asi všetci, žiaľ v našej spoločnosti to tak ale nefunguje. Platí tu kolektívna vina a podľa tohoto nepísaného zákona, sa tak aj majorita na nás pozerá a správa sa k nám. Ľudská hlúposť je nevyčerpateľná, zato že tu máme problémové lokality z rómskymi osadami, tak všetci Rómovia sú problémoví. Všetci Rómovia sú zlodeji, všetci Rómovia kradnú a klamú, všetci Rómovia smrdia, a tak by som mohol písať a písať... 

Je potom veľmi ťažké sa v takejto spoločnosti presadiť! 

 

 

 Čo je rasizmus a predsudky 

 

 

Milión krát som počul slová, ja nie som rasista ale... 

Ja však hovorím, že každý kto sa skrýva za takýmito slovami rasista je! A prečo? Keby nebol rasista s predsudkami v sebe, nikdy by sa neuchýlil ti niečo vyčítať za iných, nikdy by na teba nepoužil pravidlo "kolektívnej viny" či ty môžeš zato, že niekde idiot Róm fetuje, robí zle, bije sa? Veď ty si ty, ty zodpovedáš za svoje činy, svoj život a život svojich deti. 

Skúsme si to ale obrátene, ja by som Slovákovi začal hovoriť. Ja nie som rasista, proti slušným gádžom nič nemám, ale vieš, tí vaši toho toľko rozkradli, mafiánske popravy robili. dokonca novinára zavraždili, no vlastne celú krajinu rozdrancovali, že keď vidím tlupu gádžov po hromade, dávam si na seba väčší pozor, nič proti tebe, veď ty si slušný... Ako by sa mu to asi počúvalo? 

No my Rómovia sme takýmto žvástom vystavení každú chvíľu. 

 

 Ľudia sa z rasizmom a predsudkami nerodia, rasizmu a predsudkom sa jednoducho naučia.

 

Už malé štvorročné dieťa dokáže povedať, ja sa s tebou nehrám, lebo si cigáň! Generácia na generáciu vychováva v sebe rasizmus a predsudky. Rasizmus a predsudky, to tu nie je jeden rok, tento neduh je tu od nepamäti ľudstva. Druh medzi druhom sa bije, národ nenávidí druhý národ a v zákone prežitia sa už od evolúcie jeden z druhým bije a slabší mu musí z cesty preč! Ak si niekto myslí, že to raz skončí, možno sa mýli, možno dokážeme rasizmus a predsudky minimalizovať, ale nikdy nedokážeme aby sa stratil a bol minulosťou. 

Vždy budú ľudia, ktorí si budú myslieť, že sú viac ako iní, že ich svetlejšia pokožka je niečo výnimočné a preto si zaslúžia iné zaobchádzanie, lepšie miesto na tejto zemi na úkor iných. 

 

V zákone rasizmu sa tu viedli vojny, národ si podrobil iný národ. a malé národy pobil. V zákone rasizmu tu bolo otroctvo, v zákone rasizmu sme tu mali koncentračné tábory, a v zákone rasizmu sa tu rasizmus toleruje. 

V zákone rasizmu tu máme aj tretí svet, africké krajiny sú krásou fauny a flóry neprekonateľné, napriek tomu je tam obrovská chudoba a hlad čiernych ľudí. 

Ekonomika je v podstate obraz rasizmu, som bohatý a ty chudobný na mňa nemáš, nie si ma hoden aby som si ta všimol. Proti obraz, som biely, pozri sa akú mám krásne jemnú bielu pokožku, nie si ma hoden aby som si ta viac všímal, si len čierny, ja som viac, tvoje oči nie sú tak podmanivé ako moje modré... Poviete si, Jožko preháňaš, nemyslím si!

V duchu tohoto zákona sa svet zmieta v krčkoch nenávisti! 

 

 Rasizmus na Slovensku 

 

 

Vznik rómskych osád sa datuje už od 18. storočia, kedy za vlády Márie Terézie, či jej syna Jozefa II. sa Rómovia začali usádzať za dedinami, či hradbami miest. Napriek tomu, že cisárovná Mária Terézia, či Jozef II. sa snažili svojimi reformami prinútiť Rómov žiť usadlým spôsobom života, pričom netreba zabudnúť, že Rómovia v tej dobe boli šikovní kováči, drotári, či aj inak vedeli pomáhať väčšinovému obyvateľstvu,toto obyvateľstvo ich nechcelo za susedov a tak boli nútení si svoje obydlia stavať za dedinami a mestami, preto o rozmachu osád, môžeme písať už od tejto doby.

 Od 18. storočia sa počet osád rozrastal hlavne na východe Slovenska, postupne sa osady rozširovali smerom k Trnave, či Bratislave. 19. a 20. storočie sa ukázalo ako najviac "rasistické" smerom k našim predkom. Podľa súpisu žilo v roku 1893 v Uhorsku takmer 245 000 Rómov, viac ako 90 percent žilo v osadách. Dnes na Slovensku žije cez 400 tisíc Rómov. Nárast rómskeho obyvateľstva sa podpísalo na zväčšovaní rómskych osád, pozrime si to na jednom príklade. V roku 1980 žilo v Lomničke 645 Rómov, čo značí, že sa ich počet za tridsať rokov (od roku 1980) zvýšil takmer štvornásobne. Ak by som to mal vyjadriť matematicky, tak Index populačného rastu za obdobie rokov 1980 až 2014 dosiahol v obci Lomničke hodnotu 389 % a všetky tieto generácie sa rodia a umierajú v osade.


od roku 1990 sa zdvojnásobil počet rómskych osád na Slovensku. V 90. rokoch to bolo 640 osád, dnes je to viac ako jeden tisíc osád

Problém osád je väčší ako by sa zdal, povedať, že za osady si môžu len sami Rómovia by bolo čisté klamstvo. Žiť v rómske osade znamená pre človeka odsúdenie k sociálnej priepasti z ktorej niet návratu. Strácajú sa tam talenty umenia, vedy, a techniky, smejete sa? Ale prečo? Človek sa nerodí pre osadu a sociálne vylúčenie, on je tam donútený žiť. Veď my ľudia sa predsa rodíme z mysľou, schopnosťou vnímať okolo seba a učiť sa. No keď človeku nie je možné sa rozvíjať, dokonca je mu to upreté, tak výsledok vidíme. U nás sú to osady a inde, chudobné slamy či už spomínaný tretí svet plný hladu, utrpenia a smrti. Človek sa nerodí pre chudobu on sa do nej narodí, žije v nej až si nakoniec na chudobu a život ktorý žije zvykne. 

Prečo tu spomínam osady? Pretože osady sú výtvorom predsudkov a rasizmu, ako som napísal, tieto osady samé nevynikli... Dnes spoločnosť si nevie rady s problémom ktorý osady predstavujú, ale ruku na srdce, kto je za tým, že ľudia sú donútený žiť v osadách? 

 

 

 Čo je slušnosť z pohľadu MajorityV článku sa zmieňujem o slušnosti. čo je vlastne slušnosť?

 

Korpus definuje slušnosť ako vlastnosť prejavujúcu sa správaním podľa pravidiel spoločenského správania. To ma privádza k tomu, že slušným sa človek nerodí, ale sa ním musí stať. Alebo nemusí, ale potom podstupuje riziko, že bude označený za neslušného. Priznám sa, že som nehľadal, či existuje oficiálny zoznam všetkých pravidiel spoločenského správania, a teda som ho ani nečítal. Zaujíma ma však, podľa čoho viem, či už som slušný.
 

Som slušný vtedy, ak dodržiavam úplne všetky pravidlá, alebo stačí jedno? Aký podiel pravidiel treba dodržiavať, aby som ja a hlavne spoločnosť mohli o mne povedať, že som slušný? Majorita hovorí cigáni sú neslušný nevedia sa správať. 

Ja som cigán, žijem ako iní, v obchode nekričím a v tichosti si nakupujem, v autobuse slušne a ticho stojím, ak sa mi ujde sedím, na ulici nepútam na seba pozornosť, som preto slušný? Nekradnem, nelúpim, tak asi som podľa tohoto merítka slušný človek. No napriek tomu v obchode ma sledujú Sbs-ari, v autobuse si ľudia rýchlo skontrolujú svoje tašky, v zamestnaní musím dvakrát sa tak snažiť ako druhí, ale prečo? Veď som slušný!? Predsudky, ich vlastné predsudky im nedovolia byť ľudmi, povedia si, ale veď je slušný, ani nekradne, ani nerobí zle, a čo, je to len CIGÁŃ!!! 

Naproti tomu za slušnosť asi my všetci považujeme, dobre oblečeného človeka, aj človeka v obleku považujeme za slušného a človeka oblečeného v značkových handrách s dobrým autom považujeme za najslušnejšieho na svete. Herci a slávne osobnosti majú u nás zvláštnu kategóriu, všetci by sme sa chceli na nich podobať. 

Čo na tom, že slušne oblečený muž či žena stojaca v autobuse je v skutočnosti hajzlík, ktorý zákerne ublíži inému človeku, čo na tom, že upravená žena v krásnom aute je "štetka" napríklad Roberta Fica, kým ju nikto nepoznal, bola slušná, dnes je iba k..., je K... lebo bola z Ficom, alebo je k... pretože žila život luxusnej prostitútky? Bola by k.... keby nebola z Ficom, alebo by bola šikovná baba ktorá si vie na seba zarobiť a teda by bola v mnohých očiach považovaná za slušnú!? 

Slušný ľudia v oblekoch rozkradli túto krajinu, a ľudia ich ešte aj budú voliť, dôverujú im, dokonca sú schopný sa za nich pobiť, veď sú to slušný ľudia. 

Naproti tomu chudobného Róma, chudobne oblečeného, možno aj trochu smradlavého, verejnosť považuje za neslušného. Podla tohoto merítka našej spoločnosti, osady sú plné neslušných ľudí. Ja sa však pýtam prečo chudoba je považovaná za "neslušnosť" ? 

 

Predávam drogy, ubližujem ľudom, podvádzam, zneužívam deti, ale dobre sa obliekam. Chodím aj do spoločnosti, preto som slušný, dokonca budem súdiť iných, a očakávam zato? Váš potlesk! Nie je to tak? Veď sa pozrite okolo seba, koľko "slušnosti" je vedľa vás!? 

 Je toto slušnosť? Či je to národná hrdosť? 

 

Prejav slušnosti ....
Prejav slušnosti .... (zdroj: TASR)

Na záver 

Viem, dlhý článok. No ak si sa dostal, či dostala pri čítaní môjho článku až sem, gratulujem ti!!! Týmto článkom som chcel povedať iba jedno. Naučme sa slovo rasizmus používať skutočne tam kde je, a tam kde nie je, sa skúsme naučiť veci pomenovať pravým menom... My Rómovia to v skutočnosti máme v našej spoločnosti naozaj ťažké, ale napriek tomu ideme ďalej ... Na mojom "fejzbuku" som sa ľudí opýtal, akými predsudkami či rasizmom sa v živote stretli. zazneli rôzne odpovede a pár ich prinášam aj v tomto článku. 

 

 

 Ida Kelarova

 Měla jsem na zodpovědnost 40 romských děti a nějaký šílenec vytáhl pistoli a střílel a křičel na děti rasistické sprosté nadávky. Když jsem volala policii 158 ať okamžitě přijedou děti ochránit tak nepříjeli a nikdy se ani nesnazili dětem omluvit nebo vysvětlit proč je neprijeli ochránit .... prostě nic !

 Kristián 

 Těžko se hledá práce i když je člověk vyučení

 

 Ivana

 Na základnej škole sa moje spolužiačky nemohli somnou kamarátit. Kamarátili sa aj tak ale rodičia o tom nesmeli vedieť. Aj veru ze koli mne nie raz facku dostali od rodičov. Naše priateľstvá trvajú dodnes. A ja si ich veľmi vážim. Inak som chvála Bohu nikdy neriešila veľmi rasizmus.

 

 

 Ján Levoslav Benčík

 Ja síce nie som Róm a nemám ani židovský pôvod, ale preto že sa angažujem proti neonacistom a rasistom, v komentároch o mne píšu napríklad aj takto: "Je to žid už dávno mal byť spálený... obyčajý Chazar vy.ebaný... obrezanec... čo čakať od židáka..."

Alebo niečo takéto. Na fotke som s Irenkou Bihariovou na proteste proti Kotlebovcom.

 

Obrázok blogu
(zdroj: FB Benčik)

 

 

Jozef Kmeťo 

 

Jozef Kmeto

Jozef Kmeto

Bloger 
  • Počet článkov:  145
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Som obyčajný človek, ktorý žije svoj obyčajný život. Nie som ani vedec, ani lekár, som bloger. Mám rád, keď môžem písať o veciach, o ktorých sa nedozviem nikde, inde ako cez blogerstvo... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu