reklama

Denisa Havrľová rómska novinárka - Dostala som šancu žiť ... No dala šancu aj ona iným...

Milý Jozef, každý názor je dôležitý aj ten Váš ale musí mať opodstatnenie. Danka nás našla, ale muselo byť už len na nás ako budeme ďalej žiť. Ako vlastne funguje šanca u Rómov a vedia takú istú šancu posunúť ďalej...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)
Obrázok blogu

Reakcia Denisi Havrľovej na predchádzajúci článok na seba dlho nenechala čakať. V predchádzajúcom článku som o tejto dáme napísal "Očakával by som, že odkaz a život pani Šilanovej bude Havrľová, ale aj iní ktorí prešli jej rukami ďalej šíriť medzi Rómami, že minimálne bude ako ona, že chodila medzi Rómami a doslova Rómov ťahala z osád do škôl, aby z nich urobila novinárov, právnikov, či aby sa inak uplatnili vo svojom živote... Havrľová svoju šancu dostala a dokonale využila ale pre seba. Môžem jej to vyčítať? Nie..."

No skôr než budem pokračovať, musím uviesť niekoľko faktov na pravú mieru... Napísal som, že Denisa Havrľová pracuje pre aktuálne.sk, čo dnes už nie je pravda, podľa jej slov tam nepracuje už rok a nepracuje už ani ako poradkyňa pre Ravasza, od januára 2017 pôsobí v inej oblasti... Pôsobila v TASR, neskôr aktuálne.sk, bola na úrade splnomocnenca vlády pre rómske komunity, tak sa touto cestou ospravedlňujem, že som to pri jej rýchlych presunoch z pracoviska na pracovisko nestačil zaregistrovať... 

Ďalej som napísal: "Denisa Havrľová toť pastierka z Očovej, vyrástla v rómske osade, kde ju už žiaľ nebohá pani Daniela Hivešová Šilanová oprášila od blata, posadila do školy a urobila z nej to čo dnes je... " V Očovej neexistuje rómska osada. Zavolajte si starostovi on vám to potvrdí. Vyrastala som v dome na ulici kde žijú Rómovia a nerómovia. Žiadne blato. Krásne murované domy" napísala mi pani Havrľová

"Milý Jozef, každý názor je dôležitý aj ten Váš ale musí mať opodstatnenie. Danka nás našla, ale muselo byť už len na nás ako budeme ďalej žiť. Danka už bola dávno mŕtva keď som študovala na AU a VŠMU sama za seba som tam bola. Danka vždy zostane pre mňa najväčšia OSOBNOSŤ."

Daniela Hivešová Šilanová takto ako našla Denisu Havrľovú našla aj iných Rómov, našla ich, začala s nimi pracovať, ukázala im cestu a oni sa po tej ceste naučili kráčať a sú vďaka tomu dnes tým čím sú... No ja sa pýtam, prečo sa toto nedeje ďalej, prečo Denisa, ale aj iný ktorí takto dostali šancu na lepší život ju nepredávajú ďalej... 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 

 Podpora je veľmi dôležitá bez nej by si nebola Denisa No ty sama ju nevieš dať, zabudla si čo je podporiť človeka
Podpora je veľmi dôležitá bez nej by si nebola Denisa No ty sama ju nevieš dať, zabudla si čo je podporiť človeka  

Keď som pred jedenástimi rokmi začal písať a v roku 2010 založil blog Redakcia 1, požiadal som všetky známe rómske osobnosti o podporu rómskeho blogovania, nešlo mi o love, tie nemám ani teraz, išlo mi o morálnu podporu, radu a podobne... To sa však nestalo a mňa to v tej dobe nesmierne štvalo, hnevalo, veď tak ako rómsky blogeri, či ja sám, ste začínali aj vy sami, tak prečo taký nezáujem poradiť, podporiť či dokonca spolupracovať, veď sme Rómovia. Nechápal som to, gádže nám dovolia len do určitej hranice sa presadiť a my Rómovia sa nevieme podporiť, čo by malo byť práve naopak a mali by sme sa vedieť podporiť... 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keďže som písal pre rómske noviny žiaľ už v dobe kedy bola pani Šilanová už ťažko chorá, spoznal som aj Denisu Havrľovú, ale aj iných ktorí v tej dobe pre rómske noviny pracovali. Pani Šilanovú som hoci krátko, ale predsa mal možnosť spoznať a vnímať jej osobnosť, bola to žena s hlbokou múdrosťou, láskou a silou, nemal som také šťastie ako Havrľová a iní sa viac naučiť žurnalistke, ale aj tá krátka doba s ňou ma hlboko ovplyvnila.... Som presvedčený, že keby ďalej žila, keby dnes žila bola by tým čím bola celý život a učila nás blogerov písať, učila by nás žurnalistike a určite by bola našou oporou. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

Po jej smrti a páde rómskych novín / Romano Nevo ľil / som založil Blog Redakcia 1 a v tej viere jej osobnosti som o spoluprácu požiadal jej vlastne žiakov, o ktorých som si naivne myslel, že by mohli prispieť k profesionalite blogu Redakcie 1. To sa nestalo. Oslovil som aj Denisu Havrľovú, Jána Čonku a iných, či by nespolupracovali, alebo aspoň sa odborne na naše články. Nepozreli, z ich strany nebol žiadny záujem. Havrľová sa mi až dnes ozvala, aj to kvôli predchádzajúcemu článku, kde ju podľa jej slov urážam a dehonestujem. Predtým sa mi Denisa ani raz neozvala, nenapísala hoci ja som jej písal... 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 My Rómovia sme zvláštny národ, chceme sa presadiť, čakáme pomoc, že nám k tomu niekto pomôže, a keď tú pomoc už dostaneme, nevieme ju vrátiť. Keby nebolo ľudí ako je Šilanová, Koptová, dnes už aj Jarmila Váňová, nebolo by Šiváka, Čonku, Olaha inak skvelý bloger, ale aj iných.... 

 

No a čo Redakcia 1 rómsky blog? My ideme svojou cestou, ako som napísal sme blogeris osobnými výpoveďami, úvahami, vyslovením vlastného názoru, glosovaním udalostí a diania okolo nás. To je to čo prinášame, naše osobné výpovede. Články sa nemusia každému páčiť, ale je to náš pohľad a hoci sme bez morálnej podpory ľudí ako je Havrľová, či iných ktorým sa na začiatku svojej vlastnej existencie dostalo nie len morálnej podpory, ale aj možnosť sa neskôr spoločensky uplatniť, my ideme ďalej... 

Ale aj tak mi je to ľúto, že našu prácu si dokážu všimnúť iní aj uznať a tí ktorým by to malo byť prirodzené to nedokážu... Niekedy by stačilo nám napísať, dobrá práca chlapci, dobrý článok a tak by som mohol písať a písať. Napriek tomu že náš blog je divoko rastúci strom, svojich čitateľov máme a či mi budete veriť alebo nie, ale nie je ich málo a dokázali sme to aj bez tých od ktorých som čakal povzbudenie v našej práci... 

Po pani Šilanovej je vidieť kus dobre práce, vychovala generáciu skvelých žurnalistov, je len škoda že v jej šlapajach nejdú tí ktorých k tejto práci vychovala a to je aj prípad Denisy Havrľovej. Nech sa jej darí aj iným, ale prosím aspoň reagujte ak Vám začínajúci novinár napíše " Ahoj prosím ta nepozrela by si sa na moju prácu, aký je na to tvoj názor" Nereagujte potom keď Vám to niekto vytkne Vašu ignoranciu a pripomenie ako ste začínali vy sami.... 

 

 

Jozef Kmeťo 

Jozef Kmeto

Jozef Kmeto

Bloger 
  • Počet článkov:  145
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Som obyčajný človek, ktorý žije svoj obyčajný život. Nie som ani vedec, ani lekár, som bloger. Mám rád, keď môžem písať o veciach, o ktorých sa nedozviem nikde, inde ako cez blogerstvo... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu