reklama

Mám rád nášho pána prezidenta

Slovensko má od roku 2014 v osobe pána Andreja Kisku štvrtého prezidenta. je to prezident všetkých občanov...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)
Obrázok blogu

Slovensko má od roku 2014 v osobe pána Andreja Kisku štvrtého prezidenta, no za seba Vám môžem otvorene napísať, že nikdy som nebol viac hrdý na hlavu nášho štátu ako práve teraz... Predchádzajúci prezidenti a ich rétorika mne osobne nič nedala a o pocite, že som občan republiky ani nebudem písať, pretože ten pocit som jednoducho nemal... 

Vždy som bol toho názoru či vláda či prezident, že by tu mali byť pre všetkých občanov a každý občan by mal mať pocit, že jeho vláda či prezident je tu aj pre neho... V osobe pána prezidenta Kisku tento pocit mám, mám pocit že je to aj môj prezident a ten pocit by som prial aj Vám všetkým... 

Budete sa na mňa niektorí hnevať keď napíšem, že od vzniku Slovenskej republiky ako Róm a občan som sa do teraz cítil byť na vedľajšej koľaji, a viem že ani vystúpenie prezidenta republiky pána Andreja Kisku zmýšľanie niektorých ľudí v našej krajine nezmení a stále budem v ich očiach špinavý cigáň, ale pre mňa je takým svetlom, že politik a politika je tu pre všetkých bez rozdielu rasy, vierovyznania je náš pán prezident Andrej Kiska... 

Nijaký iný politik sa od roku 1993 nikdy tak otvorene nezastal občanov našej krajiny ako je to náš pán prezident a nijaký iný politik tak otvorene nevystúpil proti fašizmu a nacionalizmu ako práve náš pán prezident... Slovenskom od roku 1993 lomcovali už rôzne nacionálne vášne a boli to vášne, ktoré skutočne na druhú koľaj odstavili Rómov po celej našej republike... Tieto vášne boli súčasťou parlamentu aj vlády a v osobách predchádzajúcich prezidentov som nevidel, že by im to prekážalo... Až skutočne od nástupu prezidenta republiky Andreja Kisku, som pocítil že je to aj môj prezident, že je to prezident obyčajných ľudí, že je to prezident chudobných ľudí, že je to prezident všetkých ľudí žijúcich na Slovensku. 

Pozorne som dnes počúval jeho prejav v parlamente. Jeho prejav z mojej strany môžem vyhodnotiť ako apel na dôstojný život v našej krajine... Svojím prejavom sa dotkol nás všetkých, ktorým ide o to aby sme sa tu na našom malom Slovensku cítili byť doma, aby to nebola len moja rodná krajina, ale aj skutočný domov... Korupcia, fašizmus a nezdravé nacionálne nálady by nemali byť súčasťou našej spoločnosti, pretože v takomto prostredí sa skutočne zle žije, jednoducho človeka to prestane baviť a povie si no kašlem na celý život... Prejav prezidenta neurobí v tejto krajine zázrak, ale je dobrým signálom zabojovať za správne hodnoty človeka, za dôstojný život, za hodnoty ktoré robia človeka človekom a prečo? Pretože je to tak správne... 

Dovoľte, aby som vypichol v mojom blogu niektoré jeho myšlienky, ktoré mi dali istotu, že toto je môj prezident...

"Musíme sa navzájom počúvať a pokúšať sa spolu rozprávať. Snažiť sa pochopiť, čo nás trápi, prečo je časť spoločnosti ochotná podporovať fašistickú stranu. Či vôbec všetci rozumieme hrozbe pre našu demokraciu, slobodu a budúcnosť, ktorú Ľudová strana Naše Slovensko a podobné spolky reprezentujú. Či voľba extrémistov nie je v prípade časti voličov volanie o pomoc, ku ktorému by sme nemali byť hluchí... " 

"Pre skupiny ľudí uzamknutých v pasci chudoby Slovensko úspešným štátom nie je. Nie je úspešným štátom pre deti z detských domov, ktoré končia v dospelosti na ulici. Ani pre deti zo znevýhodneného prostredia, z ktorých sa stávajú rodičia ďalšej generácie detí zo znevýhodneného prostredia....

"Jednou z kapitol hanby v príbehu Slovenskej republiky je osud vylúčených rómskych komunít. Rómovia nie sú súčasťou úspechu našej krajiny. A my ako väčšinové obyvateľstvo sme ich ani nepozvali, aby sa stali súčasťou nášho úspechu. Mnohí z nich, generácia za generáciou živorí v špinavých osadách s vysokou nezamestnanosťou, zlým zdravotný stavom a vysokou kriminalitou

Zašlo to tak ďaleko, že pre časť spoločnosti sa kvalifikovanou politickou silou v “rómskej otázke” stali extrémisti. Rázne rozhodnutie štátu aj samospráv je nevyhnutné. Sústreďme sa a stanovme si poctivé ciele. Prestaňme hovoriť o „rómskom probléme“ a začnime pracovať na tom, ako využiť „rómsky potenciál“. Máme na to dokonca aj zdroje len do konca roka 2020 má Slovensko z fondov Európskej únie k dispozícii 450 miliónov eur, ktoré sú určené najmä na zlepšenie životnej situácie Rómov vo vylúčených komunitách..." 

Pre mňa v dobe kedy nacionalizmus sa u nás mení na dravé krvilačné zviera sú toto veľmi dôležité myšlienky, za ktoré sa treba postaviť a zabojovať... Každý ako vieme by sme sa mali proti zlu postaviť, za elementárnu slušnosť, za právo žiť, že voda, zem, vzduch aj slnko je tu pre všetkých, že do 21. storočia myšlienky čistej rasy, myšlienky potláčajuce slobodu človeka, či dokonca jeho život nemajú čo robiť a patria do minulosti a tam za nimi urobiť hrubú čiaru. 

Zabojujeme sa už len tým, že si navzájom prejavíme úctu, ak vidím v električke chudobného človeka či Róma nebudem voči nemu prejavovať agresivitu, nebudem ho urážať a už vôbec nebudem nad ním ohrňovať nos, ak už tomu chudobnému človeku nemôžem pomôcť, aspoň ho nechám na pokoji, veď ten človek žije svoj unavený život...

Vždy som sa riadil tým, že pokiaľ ja tebe prejavím úctu, očakávam to isté od teba, nič iné od teba neočakávam a ani nechcem, len trošku tej úcty. Veď tak isto ako si ty aj ja som človek, tak prečo mám mať pri tebe pocit, že som v tvojich očiach menejcenný, len preto, že ty si myslíš, že máš rovnejšiu chrbticu ako ja? Veď obom nám chrbát končí tam, kde začína zadok... 

Narodil som sa v Bratislave, celý život tu bývam, žijem a pracujem ako aj iný a predsa som v tejto spoločnosti braný ako ten druhý občan, dokonca podľa niektorých by som mal zabudnúť na svoj názor, ako bloger píšem svoje články už 11 rokov a verte mi, že na moju adresu som sa už stretol z názorom ty si cigáň a drž hubu... Hubu som mal držať nie kvôli rómskym témam, ktorým sa prevažne venujem, ale spoločenským témam, ktoré sa dotýkajú nás všetkých... 

Preto myšlienka pána prezidenta Kisku využiť rómsky potenciál je môjmu srdcu blízka pretože som Róm... Musím sa však aj zasmiať. To, že som Róm som tým iný? Čo vlastne robí Róma Rómom? Jeho kultúra, nemyslím si veď rómske pesničky sa stali súčasťou nás všetkých... Každý si zatancuje a vyblázni sa na rómskych pesničkách... Tancujeme na nich na svadbách, diskotékach, že by toto bolo typicky len rómske... Rómsky jazyk, dovolím si tvrdiť, že z pol miliónovej populácie Rómov na Slovensku cca. polovica rómsky nevie... Tak čo robí Róma Rómom? Hlúpa odpoveď, ale je to jeho zovňajšok, snedá tvár podľa ktorej nás niektorí volajú "čierne papule", u Rómov z osád je to ich oblečenie, ktoré sa vymyká trendu módnych vychytávok. Ťažko očakávať, že si chudobný Róm z osady oblečie na seba sako od Gucciho... 

Už ako by som Vás počul, a zabudol si pán bloger na kriminalitu vo vašej komunite? Áno, priznávam je to fenomén, ktorý narušuje spolunažívanie majority a minority hlavne v tých častiach kde sa nachádzajú problémové lokality rómskych osád. Neraz som dostal otázku, máte nejaké návrhy aby som napísal ako riešiť tento problém a "rómsky problém" ako taký? 

Nebude sa Vám odpoveď páčiť, ale na ťahu ako vyriešiť tento problém sme my všetci, ktorí nežijeme vo vylúčenom prostredí, naschvál píšem my všetci, nepíšem majorita ale my všetci... Dnes a som veľmi rád, že som sa toho dožil, kedy v automobilom priemysle je nedostatok pracovníkov sa obracia pozornosť na Rómov... Nezalamujte rukami, áno konečne, prečo by sme mali k nám dovážať Srbov, Rumunov, keď tu máme zástup nezamestnaných Rómov a verte, že budú robiť a chcú robiť, len nedostali príležitosť aby Vám to dokázali... Na prácu na montážnej linke, keď môže byť zaučený čašník, kuchár či absolvent obchodnej akadémie môže byť zaučený aj Róm so základným vzdelaním, či kuchár je väčší odborník na autá... Hlavný problém je, že väčšina Rómov má ukončené len základné vzdelanie, no ak neurobíme ústretový krok napriek tomu ich zamestnať, tak ten povestný "rómsky problém" tu bude stále, alebo mám veriť že tejto spoločnosti vyhovuje ich umelo vydržiavať na sociálke... No ale potom nenadávajme... 

Ja mám ukončené stredoškolské vzdelanie a napriek tomu sa sa stretol s faktom, že ma nezobrali do zamestnania hoci som mal k tomu kvalifikáciu aj dostatočné prac. skúsenosti, dokonca pri jednom pohovore mi nebola podaná ruka, hoci ja som ju podával... Sýty hladnému neuverí, neočakávam že prijmete fakt že predsudky v našej spoločnosti je niečo čomu sa už ani nevenujeme a dokonca už svoje predsudky berieme ako niečo normálne. Nie, nie je to normálne, veď tieto predsudky spôsobujú problémy v našej spoločnosti. Vymazať svoje predsudky zo života nedokážeme, žijeme s nimi od malička, ale môžeme sa zamyslieť, popremýšľať napríklad nad mojím blogom a povedať si niekde predsa len bude pravda... Treba Rómov zamestnať, to je prvý krok k riešeniu aj takej kriminality vo vylúčenom prostredí... Vždy budem hovoriť, že na to aby sme pochopili súčasnosť a pripravili sa do budúcnosti je treba pochopiť históriu... 

V 18. -19. storočí v Anglickom Londýne boli celé štvrte chudoby, dnes by sme mohli povedať také vylúčené prostredie, tieto štvrte boli plné živlov, ktoré doslova terorizovali zvyšok Londýna... Neočakávajte, že život v chudobe a vo vylúčenom prostredí bude iný, chudoba a kriminalita ide ruka v ruke a vyrieši sa to len tak, že sa my ako spoločnosť otvoríme, zahodíme predsudky, že sa cigánom nechce robiť alebo že sú sprostí aby chodili do školy, a dáme priestor aby sa stali súčasťou našej spoločnosti... Ak tento fakt ako spoločnosť odmietneme, tak to čo Vás hnevá a na čo nadávate tu bude stále... Môj kamarát a bloger Štefan Dreveňak hovorí, keď sa idem opýtať o prácu nezoberiete ma, keď rómske deti chodia do školy vylúčite ich a segregujete, keď už robím, dáte mi pocítiť, že som cigán, tak čo vlastne chcete... Keď robím je zle, keď nerobím ešte horšie... Je to začarovaný kruh, z ktorého vyjdeme všetci len tak že zahodíme naše predsudky... 

Pamätám si dobu kedy Rómovia pracovali všade, boli Vašimi kolegami a kamarátmi, po páde socializmu ako upadal priemysel, upadala aj morálka... Nacionalizmus a predsudky sa dostali k slovu a vyše 20 rokov od pádu socializmu máme v parlamente fašizmus. Kam to speje naša spoločnosť a keď máme v politike človeka ako je pán Kiska, tak niektorí ho idú ukameňovať, len preto že hovorí ako človek... 


Ďakujem pán prezident za Vaše slová... 





Jozef Kmeťo 

Jozef Kmeto

Jozef Kmeto

Bloger 
  • Počet článkov:  145
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Som obyčajný človek, ktorý žije svoj obyčajný život. Nie som ani vedec, ani lekár, som bloger. Mám rád, keď môžem písať o veciach, o ktorých sa nedozviem nikde, inde ako cez blogerstvo... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu